آزمایش فنی نیسان جوک SL AWD

عجیب، غریب و غیرعادی. به نظر می‌رسد هر جا که نیسان جوک هست این سه کلمه هم به دنبالش می‌آید. جوک یک کراس‌اوور کوچک و جمع‌وجور است. نیسان جوک، گلگیرهای بلند و ارتفاع بلندتر پنجره‌های کناری نسبت به پنل‌های بدنه را نشانی از سنت‌گریزی می‌داند و به آن افتخار می‌کند. عناصری مانند شیشه‌های جانبی باریک، درهای عقب مبهم، گرد بودن در صندوق بار و لنزهای خمیده چراغ‌های جلو و عقب که مانند یک قله از سطح بدنه بالا آمده‌اند، سنت‌شکنی نیسان را عمیق‌تر نشان می‌دهند.

موتور

اگر می‌خواهید بدانید شرکت نیسان چقدر جوک را جدی گرفته است، به اصلاحات گسترده‌ای توجه کنید که مهندسان نیسان در موتور ۴ سیلندر خطی ۱٫۶ لیتر برای سال ۲۰۱۵ انجام داده‌اند. شکل پیستون‌ها عوض شده است، نسبت تراکم از ۹٫۵ به ۱۰٫۵ افزایش پیدا کرده، محفظه داخلی سیلندر پوشش جدیدی پیدا کرده و کیفیت بسیار بالای این سطح نسبت به بوش پیستون‌های چدنی، اصطکاک داخلی اجزا و وزن موتور را کاهش داده و عملکرد توربو شارژ نیز چابک‌تر شده است. البته اصلاحات صورت گرفته بیش از این‌هاست. نیسان همچنین اصلاحات قابل‌توجهی در سیستم زمان‌بندی سوپاپ‌ها انجام داده و دمای گازهای خروجی اگزوز را با اضافه کردن سیستم EGR فضار پایین کاهش داده است. همچنین برای این موتور از پمپ روغن با فشار متغیر استفاده شده و عملکرد انژکتورها بهبود یافته است. مشخصاً این تغییرات فراتر از یک دست‌کاری جزئی برای تقویت موتور به‌حساب می‌آیند.

باوجود به‌روزرسانی‌های قابل‌توجه در اجزای مکانیکی موتور، نسل دوم موتور ۴ سیلندر ۱٫۶ لیتر توربو مثل نسخه قبلی (نسل اول موتور MR16DDT که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد) همچنان ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته خبر خوب اینکه در موتور جدید حداکثر گشتاور از ۱۶۰۰ دور در دقیقه در دسترس راننده است (در موتور قبلی حداکثر گشتاور در دور ۲۰۰۰ به دست می‌آمد.) به ادعای نیسان مزیت دیگری که از این تغییرات حاصل شده، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت است که به ترتیب در شهر و اتوبان ۰٫۳۶ و ۰٫۲۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش یافته‌اند. همچنین در تست انجام شده مصرف در سیکل ترکیبی رقم ۵/۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شد.

گیربکس

گیربکس ضریب پیوسته CVT که تنها گیربکس برای جوک ۱۶۰۰ توربو دو دیفرانسیل است، برای حمل بدنه ۱۴۵۳ کیلویی این خودرو، هماهنگی خوبی با موتور دارد. نیسان جوک با این موتور و گیربکس در آزمایش‌ها توانست در عرض ۶٫۹ ثانیه به‌سرعت ۹۶٫۵ کیلومتر در ساعت برسد و ۴۰۰ متر را در ۱۵٫۴ ثانیه طی کرد. با این اوصاف نیسان جوک به‌راحتی خودروهای رقیب مانند جیپ رِنِگِید با موتور ۲۴۰۰ سی‌سی ۱۸۰ اسب‌بخاری (۸٫۸ و ۱۶٫۸ ثانیه) و هوندا HR-V با موتور ۱۸۰۰ سی‌سی ۱۴۱ اسب بخاری (۹٫۵ و ۱۷٫۴ ثانیه) را در شتابگیری شکست می‌دهد. سیستم کنترل یکپارچه نیسان به نامI-CON حالت‌های مختلف رانندگی ازجمله حالت عادی، اسپرت و اقتصادی را فراهم می‌سازد که واکنش پدال گاز، فرمان و گیربکس را به نحو مناسبی تنظیم می‌کند.

هرچند که نیسان امکاناتی مانند تعویض دنده برای شبیه‌سازی حالت دستی در گیربکس ضریب پیوسته این خودرو تعبیه کرده است، راحت‌ترین راه برای دست یافتن به بهترین شتابگیری این است که گیربکس را در حالت D قرار دهید، سبک رانندگی اسپرت را انتخاب کنید و پدال گاز را تا انتها فشار دهید. کل گشتاور ۲۴۰ نیوتن متری این موتور از دور ۱۶۰۰ تا ۵۲۰۰ دور در دقیقه به‌صورت یک خط صاف در دسترس راننده خواهد بود که به مانورپذیری بهتر خودرو کمک می‌کند. البته گیربکس CVT با نگه‌داشتن دور موتور نزدیک به خط قرمز (۶۴۰۰ دور در دقیقه) تا حدودی عکس این قضیه عمل کرده و موتور را از محدوده ماکسیمم گشتاور دور می‌کند. با توجه به اینکه سیستم ۴ چرخ محرک این خودرو قدرت موتور را به نسبت ۵۰/۵۰ بین چرخ‌های جلو و عقب تقسیم می‌کند، خودرو پایداری بسیار بالایی دارد و لیز نمی‌خورد.

نیسان جوک تست شده با تایرهای گودیِر ایگل RS-A با سایز ۲۱۵/۵۵R17 موفق شد در تست شتاب جانبی به رقم ۰٫۸۴ جی دست یابد که در این زمینه به‌ راحتی خودروهای هم‌رده را شکست می‌دهد. سیستم فرمان برقی حساس به ‌سرعت نیسان جوک هنگام تعویض جهت دقت خوبی دارد و طبیعی است که برای افزایش پایداری خودرو طراحی شده، و از هیجان رانندگی تا حدی می‌کاهد. با این‌حال فاصله کم بین دو محور این خودرو (۲۵۳۰ میلی‌متر) و سیستم توزیع متغیر گشتاور در محور عقب که در پیچ‌های تند، گشتاور ارسالی به چرخ خارج از پیچ را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود این خودرو در مسیرهای پرپیچ بسیار چابک عمل کند. آزمایش ترمز ناگهانی نیز نشان داد که پدال ترمز از سفتی مناسبی برخوردار است و دقت عملکرد پدال به‌خوبی تنظیم شده است. متوقف کردن جوک از سرعت ۱۱۲٫۶ کیلومتر در ساعت نیاز به ۵۳٫۹۴ متر مسافت دارد.

با خواباندن صندلی‌های عقب، فضای بار ۲۹۷ لیتری این خودرو به ۱۰۱۶ لیتر افزایش می‌یابد و فضایی شبیه یک خودروی استیشن پیدا می‌کند. این فضا برای حمل بار واقعاً کاربردی است.

برای آن دسته از افراد پر شور و حالی که خواهان یک کراس‌اوور کوچک دو دیفرانسیل با یک موتور توربو شارژ قدرتمند هستند، نیسان جوک قطعاً اولین انتخاب‌ خواهد بود.