تیبا ۲ خودروی جوان ایرانی

تلاش های نافرجام سایپا برای رونمایی از خودرویی جدید. سایپا در سال ۸۷ با ادغام قطعات ریو و پراید شیوه جدیدی اختیار کرد و یک خودروی ملی تحت نام تیبا را رهسپار جاده نمود. جستاری کوتاه به سال ۸۷ نشان می دهد سایپا مایل بود نخستین خودرو ملی اش را مینیاتور صدا بزند اما دیری نپایید که نام تیبا همه جا را پر کرد و خلاصه این که با همین نام در میان همگان شناخته شد.

خودرو های قدیمی که در ۴ چرخ خلاصه می شدند و سرنشینان را کشان کشان این ور و آن ور می بردند این روز ها به کلی تغییر ماهیت داده اند به طوری که بشر بخشی از آسایشش را وامدار این تکنولوژی کاربردی است. تغییر خصلت بارز دنیای رقابت است، سایپا هم که نمی خواست از رقیبانش جا بماند و سودای پیشرفت در سر می پرواند سال ۹۳، تیبا ۲ را راهی بازار کرد تا خودی نشان دهد و اهداف بلند پایه تری را دنبال کند. در این مقاله به سراغ تیبا ۲ آمده ایم، برآنیم تلاش های سایپا در تیبا۲ را متر کنیم و مشخصات این خودرو را لیست نماییم. اگر تیبا ۲ را دورادور می شناسید یا شناختی دست و پا شکسته از آن دارید، پیشنهاد می کنیم تا پایان با ما همراه باشید.

وقتی تیبا ۲ با شعار رؤیای جوانی پا به میدان می گذارد

سایپا مُهر “رؤیای جوانی” را بر پیشانی تیبا ۲ زد تا با این کار رسما اعلام کند مخاطب اصلی تیبا ۲ جوانان هستند. یک خودروی هاچ بک اسپرت که این روز ها به رقیب سرسختی برای پژو ۲۰۶ بدل شده است. قبل از هر چیز باید بدانیم تیبا ۲ همان تیبا هاچ بک است. راستش را بخواهید  تیبا هاچ بک تفاوت شاخصی با نسخه سدان تیبا ندارد بنابراین در پی کشف تفاوتی شگرف یا تغییری خارق العاده نباشید. نگاهی به چراغ های جلو، جلو پنجره و چراغ مه شکن ادعای ما را به خوبی ثابت می کند و شما را مطمئن می سازد سایپا حداقل در این قسمت آپشن جدیدی در چنته ندارد. آن چه سایپا در تیبا ۲ بر آن تأکید دارد قسمت پشتی خودرو است، صندوق عقب را حذف کرده، شیشه ای با ارتفاع کوتاه را در قسمت پشتی بکار گرفته و به سپری بزرگ مزین نموده که هرچند مساعدت سایپا را عیان می سازد با این حال بهتر است اعتراف کنیم کمی توی ذوق هم می زند. احتمالا شما هم با ما هم عقیده اید بکارگیری شیشه عقب با این شکل و شمایل یک ریسک است و چنین ریسک هایی عاقبت خوشی ندارند. این را هم اضافه کنیم که سایپا تیغی به دست گرفته و یک منحنی را در قسمت های جانبی تیبا ۲ ترسیم نموده است.

در کابین تیبا ۲ چه خبر است؟

درب خودرو را باز کنیم و سری هم به قسمت های داخلی تیبا ۲ بزنیم، این جا همان جایی است که صحبت ما مبنی بر این که سایپا قطعات پراید و ریو را در تیبا ۲ بکار گرفته، مصداق می یابد. آنچه کمی دقت سازندگان را زیر سؤال می برد نحوه چینش سیستم صوتی و تهویه مطبوع است.

تیبا ۲ به یمن حضور آینه های جانبی بزرگ، دید خوبی در اختیار راننده قرار می دهد هرچند این آپشن پیش پا افتاده است و برای هیچ خودروسازی برگ برنده به حساب نمی آید، وانگهی اگر به عنوان راننده نگاهی به پشت سرتان بیندازید و شیشه عقب کوچک تیبا ۲ را به دقت وارسی کنید متوجه منظورمان می شوید و پیش خود می گویید حداقل سایپا در آینه های بغل گل کاشته!

سایپا در قسمت عقب، دستی بر آتش برده و با اختصاص فضای مناسب برای سرنشینان، تلاش کرده حس راحتی را القا کند. ناگفته نماند وجود کابین ارگونومی این حس را به کمال رسانده و حداقل شما را از نشستن های ملالت بار بر صندلی های خشک و بی روح رها ساخته است. استفاده از صندلی های تاشو در قسمت عقب، دامنه کاربرد تیبا ۲ را بسط داده و از خلق فضای بزرگ تر حمایت نموده است. خاطرتان باشد ارتفاع داخلی تیبا ۲ نیز کاملا مناسب است و کار را برای افراد قدبلند راحت کرده است.

تیبا ۲ و امکانات رفاهی راضی کننده

رفته رفته به امکانات رفاهی تیبا ۲ نزدیک می شویم. قبل از آن اشاره کنیم که در حال حاضر دو تیپ SX و EX از تیبا ۲ در بازار موجود است که تیپ EX عنوان پرآپشن ترین را به نام خود زده. تیبا ۲ تیپ EX فرمان هیدرولیک دارد و با وجود ترمز ABS امنیت بیشتری را به هنگام رانندگی برایتان فراهم می سازد. سیستم تهویه خودکار، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و سپر همرنگ با بدنه را به دیگر امکانات تیبا۲ تیپ EX بیفزایید. با وجود سیستم ایمنی ایموبلایزر کمی خیالتان از بابت امنیت آسوده خواهد شد، این سیستم امنیتی تیر سارقان را به سنگ می زند. صندلی قابل تنظیم راننده، ساعت دیجیتال، رینگ آلومینیومی، گرمکن شیشه عقب، ریموت کنترل، برف پاک کن با دور قابل تنظیم و قفل مرکزی به همراه آینه برقی بغل و درب بازکن های صندوق عقب و باک از دیگر امکانات رفاهی این خودرو می باشند.

تیبا ۲ در قسمت موتور حرف تازه ای برای گفتن ندارد

موتور این خودرو مشابه نسخه سدان است، موتوری از نوع ۴ سیلندر ۸ سوپاپه با حجم ۱.۵ لیتری که از قدرتی معادل ۸۷ اسب بخار بهره مند است و حداکثر گشتاور آن ۱۲۸ نیوتن متر می باشد. دارای گیربکس ۵ سرعته دستی است هرچند به گفته برخی ها در آینده جایش را به نمونه مرغوب تر می بخشد. مصرف سوخت ثبت شده برای آن ۶.۵۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است البته باید اشاره کنیم این رقم برای رانندگی در فضا های خارج شهر ثبت شده و در محیط های پرتردد شهری به ۸.۲ لیتر بنزین افزایش می یابد. تیبا ۲، باک بنزینی با گنجایش ۴۱ لیتری دارد و شتاب اولیه ای که تنها ۱۳.۱ ثانیه زمان می برد.

صحبت پایانی

در پایان این طور بگوییم تیبا ۲ مشخصه خیره کننده ای ندارد تا دست سایپا را بالا ببریم و برگ برنده ای را دو دستی تقدیمش نماییم. به رغم این که نمی توان به سادگی از جلوبندی ضعیف و کیفیت نامناسب برخی قطعات تیبا۲ گذشت، با این حال کم لطفی است اگر چشممان را بر موتور قوی و شتاب بالای آن بنندیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید کارشناسان فروش ما در مجموعه ی سرزمین خودرو نیلی آماده ارائه مشاوره جهت خرید خودرو به شما همشهریان اصفهانی هستند.

{سرزمین خودرو نیلی با نیم قرن تجربه در کنار شماست}