خودروهای برقی چینی در راه ایران

خودروهای برقی چینی در راه ایران، ظاهرا قرار است یک خودروی جدید برقی راهی بازار کشورمان شود. احتمالا این خودرو محصول جدیدی از گروه خودروسازی کرمان‌موتور است. پیش از این مدیران‌خودرو نیز اعلام کرده بود که قصد دارد، نسخه برقی‌ای از خودرو آریزو ۵ جدید را راهی بازار کشورمان کند. البته قرار بود این خودرو پیش از آغاز تحریم‌ها وارد بازار کشورمان شود که متاسفانه اعمال مجدد تحریم‌ها برنامه عرضه آن را به تعویق انداخت.

گفتنی است که عرضه آریزو ۵ برقی در بازار کشور چین با استقبال قابل‌توجهی همراه بوده است و این موضوع به طراحی جذاب و مشتری‌پسند آن باز‌می‌گردد.

سرزمین خودرو نیلی-nilicars-خودروهای برقی چینی در راه ایران
سرزمین خودرو نیلی-nilicars-خودروهای برقی چینی در راه ایران

به همین جهت نیز انتظار می‌رود که مدیران‌خودرو بتواند در حوزه آریزو ۵ برقی موفق عمل کند. البته از زمانی که آریزو ۵ برقی در نمایشگاه خودرو تهران (سال ۹۶) حضور یافت تاکنون نسخه‌های فیس‌لیفت باامکانات‌تری از آن در بازار عرضه شده است.

در همین راستا مدیرعامل کرمان‌موتور چندی پیش اعلام کرد که تا اواخر بهار سال آینده شاهد عرضه یک خودرو برقی بنزینی جدید از سوی این این گروه خودروسازی خواهیم بود که اتفاقا ۸۵ درصد از آن نیز داخلی‌سازی شده است.

گفته می‌شود کرمان‌موتور بیش از ۲ هزار میلیارد تومان برای تولید این خودروی جدید برقی بنزینی سرمایه‌گذاری کرده است و گویا ظرفیت تولید سالانه آن نیز قرار است به ۱۸۰ هزار دستگاه در سال برسد.

 

محصول جدید برقی کرمان‌موتور جک E-JS1 نام دارد و قرار است که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم تولید شود.

سرزمین خودرو نیلی-nilicars-خودروهای برقی چینی در راه ایران

نبود زیرساخت و قیمت میلیاردی؛ بزرگترین چالش خودروهای برقی چینی

نباید این نکته را فراموش کرد که یکی از عمده‌ترین دلایلی که در حال حاضر مانع عرضه محصولات برقی به خصوص خودروهای چینی برقی در بازار کشورمان می‌شود نبود زیرساخت‌های لازم در این حوزه است.

نبود ایستگاه های شارژ سریع باعث می شود که خودروهای برقی در ایران عملا کارایی چندانی نداشته باشند چرا که شارژ کردن باتری ها با برق معمول شهری معمولا بیش از ۶ یا ۷ ساعت به طول می انجامد.

این درحالیست که خودروسازان چینی برخلاف همکاران ایرانی خود، به تکنولوژی قابل‌قبولی در زمینه ساخت و عرضه خودروهای برقی دست یافته‌اند و در صورت فراهم شدن بستر حداقلی برای شارژ این خودروها، بسیاری از برندهای مطرح در چین می‌توانند نمونه‌های برقی خود را در کشورمان نیز عرضه کنند.

نکته دیگر قیمت تمام شده بالای خودروهای برقی چینی برای بازار ایران است که از سد تعرفه ای حدود ۵۰ درصدی واردات خودرو منفصله ناشی می شود. درواقع خودروهای برقی اقتصادی به ذات از خودروهای مشابه بنزینی گران قیمت تر هستند و با توجه به تعرفه بالا و بدون سوبسیدی که برای واردات قطعات منفصله به کشور وجود دارد، قیمت تمام شده با قوانین فعلی (۱۴۰۰) و با توجه به نرخ دلار فعلی، به راحتی از مرز یک میلیارد تومان عبور می کند و همین عامل نیز باعث فروش اندک چنین خودروهایی در بازار خواهد بود.