گرد و خاک چینی ها در ایران

اوایل سال ۹۵ خورشیدی بود که چینی ها پس از شناخت ذائقه ی بازار ایران، با عنایت به تجربه ی موفق کراس اورهای X33 خود، به این نتیجه رسیدند که زمان عرضه ی اولین محصول لوکس چینی در ایران فرا رسیده. استقبال قابل قبول از این شاشی بلند چینی در بازاری که تحت سیطره ی کره ای ها بود، بعد ها پای تیگو ۷ را هم به ایران باز کرد.

در این نوشته مشخصات و نکات فنی چری تیگو ۵ را بیان کرده ایم اما قبل از ورود به بحث اصلی نیاز است به یک مساله اشاره داشته باشیم. کراس اور یا شاسی بلندهای چری، همه با نام تیگو شناخته می شوند، اینکه ما در ایران نام MVM را بر تعدادی از آن ها گذاشته ایم یک غلط رایج است که البته از طرف خود چری و وارد کنندهای ایرانی پذیرفته شده است. به بیان دقیق تر، وقتی MVM110  از چری گل کرد، برای عرضه ی سایر محصولات این برند تصمیم گرفته شد تا شهرت آن نمونه به دیگر خودروهای چری تعمیم داده شود (در آن زمان کمپانی های چینی به خصوص چری در ایران چندان شناخته شده نبودند).

چری روی کدام ویژگی های تیگو۵ تاکید دارد؟

هر محصولی با یک سری از مشخصه ها شناخته می شود. این مساله درباره ی خودروها نمود بیشتری دارد. آن اوایل (سال های هفتاد) که هنوز پیکان، خودروی خلق بود، تبدیل کاربراتور به انژکتور، تجهیز اتومبیل به کولر و مسائلی از این دست مثل بمب صدا می کرد و برگ برنده به حساب می آمد. امروزه اگر چه دنیای تکنولوژی مساله را پرزرق و برق کرده، اما هنوز هم در بر همان پاشنه می چرخد، تنها جای یک شیشه بالابر برقی با در اختیار داشتن موتور توربو شارژ عوض شده (صرفا به عنوان مثال).

برای شناخت مولفه و مشخصه های برجسته ی تیگو ۵ به سایت رسمی چری سر زدیم و آن ها این برای تاکید، چهار ویژگی زیر را زیر ذره بین تاکید قرار داده اند:

  • ظاهر تراشیده و مدرن (چیزی که در محصولات چری با تیگو۵ آغاز شد و در تیگو ۷ به کمال رسید)
  • سیستم مدیریت هوشمند عملکرد در تمامی شرایط(از آسفالت تا سنگلاخ)
  • قابلیت اتصال گوشی هوشمند به سیستم مانیتور
  • تجهیز تکنولوژیک فضای داخلی

در ادامه، کار را با طراحی بدنه و فضای بیرونی خودرو آغاز می کنیم به مسائل موتوری و نکات فنی هم ورود خواهیم کرد.

منظور از ظاهر تراشیده و مدرن چیست؟

شاید با اطمینان بتوان گفت که در بین تمامی مدل های چری(چه شهری و چه کراس اور)، برای اولین بار، این تیگو ۵ بود که دست از محافظه کاری کشید و طرحی ارائه داد که رنگ و بوی بلندپروازی از آن استشمام می شد. تا قبل از این مدل، معمولا نمونه های کره ای و ژاپنی سرمشق چری قرار می گرفتند و هر خودرو، ساده سازی طرح و ایده ی آن ها بود. اما در تیگو ۵ هرچند کار، عیار و تکنیک مخصوصِ هیوندای و تویوتا را ندارد، اما به وضوح قابل لمس است که این طرح فکر شده است و آمده تا سنگ اول را برای چینی ها، محکم بگذارد.

در صورتی که بخواهیم در یک چارچوب جامع و کلی نگر، ویژگی های ظاهری تیگو ۵ را لیست کنیم، مساله به چهار شکل بالا ختم می شود. آن ها اگر چه در ظاهر چراغ، جلوی پنجره، رینگ و چراغ روز هستند، اما نشان از یک مساله ی دیگر داردن و آن طراحی مفهومی بدنه است. به عنوان مثال جلو پنجره استعاره ای است به رقص بدن ماهی در آب در حالی که آن نوار آبی داخل چراغ، خشم نگاه عقاب را تداعی می کند (این نوع طراحی در تیگو ۷ به کمال رسیده است).

به عنوان ارائه ی یک جمع بندی درباره ی بدنه، اجازه دهید با اطمینان بگوییم که اگر خیلی سخت گیر نیستید، بدنه تیگو ۵ واقعا نمره ی قبولی را می گیرد(به قوس های کنار بدنه هم دقت کنید).

طراحی داخلی تکنولوژیک، آمیزه ای از نماد و ارجاع

نه اینکه فکر کنید چون خود، این مدل خودرو را می فروشیم، اینچنین می گوییم، نه، منتقد خودروی سایت زومجی، فضای داخلی تیگو ۵ را با سانتافه مقایسه می کند. به بیان فنی و دقیق تر، چه در بعد کیفیت قطعات و چه از منظر قدرت طراحی، فضای داخلی تیگو ۵ تقریبا بی نقص است.

به عنوان مثال، نگاهی به کیلومترشمار تیگو ۵ داشته باشید، این قسمت در لحظه، اطلاعات مربوط به بیش از ۲۰۰ قسمت عملکردی خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. فشار لاستیک ها، مصرف سوخت با توجه به شیوه ی رانندگی، آلارم سرعت و دنیایی دیگر.  

طراحی مفهومی و نماد محور تیگو ۵ تنها به بدنه و ظاهر خارجی محدود نمی شود. در کنسول داخلی کار استعاره ای است از بال های پروانه نگاه کنید که چگونه تمرکز در مرکز به فضای باز طرفین ختم می شود.

به عنوان آخرین قسمت از بررسی بدنه، حیف است که به صندلی های چرمی، نرم، راحت و خوش نقش چری تیگو ۵ اشاره نکنیم. بر خلاف دیگر چینی ها که معمولا پارچه ای و بی کیفیت کار می شوند، این بار هم کیفیت عالی است و هم طرح و جلوه ی ظاهری.

نگاهی به زیر کاپوت چری تیگو۵

اگرچه آنقدر که از سایر بخش های این خودرو تعریف و تمجید کردیم، نمی توانیم به ستایش موتور تیگو ۵ بپردازیم. اما بررسی ها نشان می دهد که در مشخصه یا ویژگی های ضروری، کمیت پیشرانه ی دو لیتری تیگو لنگ نمی زند. اگر رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت ظرف مدت زمان سیزده ثانیه (چری یازده ثانیه اعلام کرده) شما را راضی می کند و قصد ندارید سرعت های بیش از صد و شصت و پنج کیلومتر را تجربه کنید،  موتور دو لیتری تنفس طبیعی تیگو۵ مشکلی با برآورده ساختن سایر نیازهای شما ندارد. آنطور که چری در سایت رسمی خود نوشته، طراحی و ساخت موتور تیگو ۵ حاصل ۱۸۰۰۰۰۰ کیلومتر آزمایش جاده و بررسی ۱۰۰۰۰۰ ساعته است. این مطالعات انجام گرفته تا حداکثر بهره وری، استحکام و دوام برای انجین DVVT محقق گردد. 

سخن نهایی درباره ی چری تیگو۵

در انتها می رسیم به ارزش خرید چری تیگو ۵ و اینکه در چه زمانی مناسب است سراغ این کراس اور بیاییم. با توجه به قیمتی که محصولات هم رده دارند، به نظر می رسد امتیاز اول این مدل تیگو ارائه ی قیمت رقابتی است. در وهله ی دوم زیبایی و بدنه ی پیشرو قرار می گیرد و در نهایت توجه به نام و آوازه ی چری ضروری است. یعنی با فراگیری امروزه ی چری، در هر شهر و بین راهی، سرویس دهی به تیگو ۵ مقدور خواهد بود و به تبع همین علت، قطعات آن به وفور یافت خواهند شد.