اطلاعات تازه از سایپا P90 جایگزین تندر ۹۰ روی پلتفرم L90

اطلاعات تازه از سایپا P90 جایگزین تندر ۹۰ روی پلتفرم L90، سایپا در تلاش است با استفاده از پلتفرم تندر ۹۰ که حق بهره‌برداری قانونی آن‌ را دراختیار دارد، محصولی با ظاهر متفاوت از رنو L90 و داچیا لوگان تولید کند.

براساس اطلاعات موجود، سایپا P۹۰ احتمالا مجهز به پیشرانه M۱۵ توربو (پیشرانه نصب شده روی سایپا شاهین) تولید می‌شود تا قدرت ۱۱۰ اسب بخار و نهایت گشتاور گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر داشته باشد. این مدل از جعبه دنده ۵F۱۸ پنج سرعته دستی استفاده خواهد کرد. دیگر پیشرانه‌ای که احتمال دارد روی P90 نصب شود، نسخه‌ای مشابه موتور تندر ۹۰ اما تولید ایران است. این مدل ۱٫۶ لیتر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی،  ۱۱۳ اسب بخار قدرت و  ۱۴۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.

 
سرزمین خودرو نیلی-nilicars-اطلاعات تازه از سایپا P90 جایگزین تندر 90 روی پلتفرم L90​

سایپا P90

گروه خودروسازی سایپا در تلاش است تا با استفاده از نکات مثبت قرارداد با کمپانی رنو، پلفترم B0 گروه رنو -نیسان را برای ساخت یک محصول جدید به کار گیرد. سایپا P90 علاوه‌بر ظاهر بیرونی، در طراحی داخلی و ادوات داشبورد هم کاملا متفاوت از رنو L90 خواهد بود تا فراتر از یک فیس‌لیفت (تغییر چهره) ساده باشد. همچنین، امکانات رفاهی و ایمنی جدید به سایپا P90، اضافه خواهد شد.

تا زمان نگارش این مطلب، فقط دو تصویر گرافیکی از سایپا P۹۰ منتشر شده است و نمای داخلی این خودرو مشخص نیست. از دید رو‌به‌رو، سایپا برای اولین‌بار از ادوات کروم براق در نقش خط متصل‌کننده چراغ‌های جلو استفاده کرده است. این ترفند، در خودروهای چینی و خصوصا کراس‌اورهایی مثل چانگان CS۷۵ وجود دارد. در پیش‌نمایش سایپا P۹۰، چراغ‌های بزرگ با نوار LED روشنایی روز، جای‌گزین کاسه‌چراغ‌های نسبتا کوچک تندر ۹۰ شده‌اند. لوگو نارنجی رنگ سایپا در این طرح دیده نمی‌شود و در عوض، عبارت لاتین SAIPA در بالا وجود دارد. این مدل، از جلوپنجره ۶ ضلعی شبیه به نمونه‌های موجود در خودروهای قدیمی هیوندای استفاده می‌کند و مه‌شکن‌های لامپی (هالوژنی) در طرفین سپر دارد.
شاید بتوان با ارفاق، از طراحی نمای روبرو رضایت داشت؛ اما در عقب، چراغ‌های بزرگ و ناهماهنگ با سبک طراحی خودرو نصب شده‌اند که حالتی ناخوشایند دارند. پلاستیک سیاه در سپر، نشان تجاری سایپا در وسط کاپوت عقب و کشیدگی بی‌دلیل چراغ‌ها به طرفین بدنه، نکات منفی در طراحی پشت سایپا P90 هستند. از سویی دیگر، می‌توان امیدوار بود ناهماهنگی در طراحی ادوات عقب خودرو، برای مدل نهایی و تولید انبوه، اصلاح شود.