بازار خودروی ایران، پس از سال ها یک برند انگلیسی دارد

اولین بار، در سال چهل و شش خورشیدی، زمانی که همسایه های ما هنوز در پیچ و خم چگونگی تولید راه بودند، ایران ناسیونال، تکنولوژی هیلمن هانتر انگلستان را به این دیار آورد و ثمره ی آن شد، چهار دهه تولید پیکان. آن راه در نهایت منجر به تولید و مونتاژ کادیلاک امریکایی(در آن زمان لوکس ترین خودروی جهان بود) در داخل خاک ایران شد. سال ها بعد، این بار یک کمپانی چینی با خرید امتیاز شرکت MG این فرصت را در اختیار ما قرار داده تا از تکنولوژی بی نظیر انگلیسی بهره ببریم. قبل از اینکه بحث را به طور رسمی پیرامون ام جی ۳۶۰ آغاز کنیم، لازم است نسبت به این نکته تاکید داشته باشیم که ما برای اولین بار، در این رده، همان خودرویی را سوار می شویم، که یک انگلیسی و اروپایی در سال ۲۰۱۸ خریداری می کنند.

تاریخچه ی MG برای درک اهمیت حضور ام جی ۳۶۰

چرا باید حضور ام جی ۳۶۰ را غنیمت شمرد؟ برند MG در دنیا، بیش از آن چیزی که ما فکر می کنیم شناخته شده است. ویلیام مورسی در سال ۱۹۲۰ میلادی، برند خودروسازی قابل احترامی را بنا نهاد که تا دهه ها بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی انگلستان و اروپا را تامین می کرد. این قصه ی خوش اما با مرگ او در ۱۹۶۳ به پایان رسید و از آن به بعد کمپانی بین شرکت ها و مالکان مختلف دست به دست می شد. هر چند که قصه ی این شرکت زیبا است و پر ماجرا، اما ناچاریم آن را قیچی کنیم و به اصل ماجرا بپردازیم. در یکی از این بازه هایی که شرکت دست به دست می شد و مالک مشخصی نداشت، کار حتی به یک تعطیلی پانزده ساله کشید(از ۱۹۸۰ الی ۱۹۹۵)، اما دست روزگار این طور رقم زده بود که SIAK تولید کننده ی معروف و نام آشنای چینی امتیاز MG را خریداری کند و روحی تازه در کالبد بی جان این برند محشر بدمد.

جادوی SIAK چه بود و چگونه MG را نجات داد؟

برای اینکه ام جی ۳۶۰ را بهتر بشناسیم، نیاز است علاوه بر تاریخچه ی دور و دراز این برند انگلیسی، گوشه چشمی هم به سایک، داشته باشیم. آن طور که خود چینی ها می گویند، ظهور سایک، همزمان است با تصمیم چینی ها برای تصرف و تسلط بر بازار. البته بر خلاف ما، نگاه خودروسازان چینی نه به بازارهای داخلی و منطقه ای، بلکه افقی جهانی داشته و دارد. بد نیست بدانید در بین بیست جهانی استاندارد که بیش از پانصد تولید کننده را در خود طبقه بندی می کند، رتبه ی تولیدات سایک چهل و یک است. آخرین آماری که در دست ما است، مربوط به سال ۲۰۱۶ میلادی است و نشان می دهد این کمپانی شش و نیم میلیون دستگاه خودرو فروخته است و ۱۰۳.۲۵ میلیارد دلار در آمد داشته است.

اجازه دهید کم کم از حواشی فاصله بگیریم و با ذکر یک مقدمه ی کوتاه، سراغ ویژگی های فنی برویم. شاید برگ برنده، یا راز موفقیت کمپانی های خودرو سازی چینی در کل، بهره گیری از تجربه و تخصص بین المللی باشد. به عنوان مثال همین SIAK با غول هایی همچون Volkswagen و General Motor  کار می کند. یا درباره ی محصول ام جی به طور اختصاصی Anthony Williams و یک تیم انگلیسی را مسئول طراحی داخلی و خارجی انواع مدل های MG کرده است. تیم مذکور، متشکل است از بیش از سیصد متخصص و مهندس، که بر مبنای استانداردهای مرکز European Engineering Technical کار می کنند و رسالتشان پرورش ایده ی اولیه ی ام جی و رساندن آن به سطحی پیش رو و امروزی است.

ام جی ۳۶۰ و یک نگاه کلی

اگر بخواهیم در یک پارگراف این محصول را معرفی کنیم باید بگوییم که ام جی ۳۶۰ در وهله ی اول تاکید فوق العاده ای روی عیار طراحی و حجم کابین و بدنه دارد. فاصله ی قابل توجه چرخ ها از هم سبب شده تا حس رانندگی یک کشتی و لغزیدن در آب به سرنشینان منتقل شود و این یعنی، ارگونومی ام جی ۳۶۰ در سطح استانداردهای بالای بین المللی کار شده است. پس از طراحی زیبا و کاربردی بدنه(در داخل و خارج) به ترتیب آپشن ها، قدرت موتور و ایمنی این خودرو توجه مخاطبان را به خود جلب می کند.

ام جی ۳۶۰ و بررسی بدنه

کسی به این نکته توجه نمی کند که ام جی ۳۶۰ طول ۴۵۷۹ و عرض ۱۸۰۴ میلی متری دارد. این در حالی است که فاصله چرخ ها از هم ۲۶۶۰ میلی متر است. این ابعاد را اگر با اولین خودرویی که دم دست دارید مقایسه کنید متوجه خواهید شد که از نظر ابعاد بدنه، ام جی ۳۶۰ هم رده ی تویوتا کمری قرار می گیرد. این ویژگی سبب شده تا ام جی مناسب برای خانواده ها و زیبا و لوکس برای جوانان باشد. درباره ی کیفیت مولفه های دینامیکی هم طرح خود گویای همه چیز است، اما یک نکته ی فنی نباید از قلم بیافتد و آن اینکه، بدنه ی ام جی ۳۶۰ از ۷۰% high strength steel تهیه شده است. در قسمت بررسی ایمنی بیش تر به این مهم خواهیم پرداخت. اما در اینجا همین قدر بدانید که اتومبیلی که از ام جی دریافت خواهید کرد، یک بدنه ی استیل پر قدرت دارد.

بررسی فضای داخلی ام جی ۳۶۰

آن طراحی دست بالا در ابعاد خارجی، فواید و ویژگی های خود را در فضای داخلی نشان می دهد. حجم فضای داخلی ام جی ۳۶۰ بالغ بر ۴۸۲ لیتر است. جالب تر اینکه، ۲۳ محل مختلف به صورت فضاهای داشبوردی برای قرار دادن اشیا و لوازم در اختیار سر نشینان قرار گرفته است. این مطلب را خود کمپانی بیان کرده که با این قیمت، تقریبا هیچ خودرویی چنین آپشن هایی ندارد، منظور از آپشن های گوناگون، صفحه نمایشگر ۸ اینچی، قابلیت اتصال بلوتوث و سیستم مانیتورنیگ هوشمند است.

موتور یا انجین ام جی ۳۶۰

آن چه در اختیار ما قرار دارد، یک موتور تنفس طبیعی با حجم هزار و پانصد سی سی است که با گیربکس های دستی و خودکار(اتومات) در بازار ارائه می شود. کامل ترین مدلی که از این برند در بازار یافت خواهد شد، ام جی ۳۶۰ با یک موتور هزار و پانصد سی سی توربو شارژ خواهد بود که گیربکس دستی شش سرعته دارد.

در نهایت تولیدی قدرت ام جی ۳۶۰ چیزی در حدود صد و سی اسب بخار خواهد بود. اگر به گشتاور هم حساس هستید باید بگوییم ۲۱۰ نیوتون متر، گشتاور تولیدی موتور ام جی ۳۶۰ است.

اگر درباره ی ویژگی های دقیق تر فنی کنجکاو هستید، یا آپشن ها و عیار کیفی ایمنی ام جی ۳۶۰ برایتان مبهم است، بد نیست نوشته بعدی ما درباره ی این محصول را هم مطالعه کنید، در آن جا علاوه بر اطلاعات مذکور، این برند را با سایر هم رده های بازار داخلی مقایسه کرده ایم.