فعال کردن کروز کنترل:

روی فرمان خودرو یا روی اهرم های کنار فرمان، باید دکمه ای وجود داشته باشد که توسط آن کروز کنترل فعال می شود. این دکمه معمولا با On/Off یا Cruise مشخص شده است. برای فعال سازی کروز کنترل در ابتدا این دکمه را فشار دهید. سپس شروع به رانندگی کنید تا به سرعت مورد نظر خود (مثلا ۶۵ کیلومتر در ساعت) برسید.سپس دکمه ی Set  را فشرده و از آن پس سیستم کروز کنترل به صورت اتوماتیک سرعت وسیله نقلیه را در مقدار تعریف شده ثابت نگه می دارد..

در بیشتر مدل ها می توان توسط دکمه های نصب شده ویژه ای، سرعت تنظیم شده را افزایش یا کاهش داد.

در خودروهای دنده دستی با فشار دادن کلاچ و در خودروهایی با دنده اتوماتیک با فشردن اهرم ترمز می توان کروز کنترل را از مدار خارج نمود.

همچنین دکمه ای با عنوان Resume در این سیستم تعبیه شده که توسط آن می توان تنظیمانت قبلی را بازیابی نمود. این امکان زمانی کاربرد دارد که به هر دلیلی سیستم کروز کنترل را به صورت موقت از مدار خارج کرده اید و اکنون تصمیم دارید با همان تنظیمات قبلی مجددا سیستم را فعال کنید

بعضی از انواع کروز کنترل هوشمند که بر خودروهای گران قیمت تر نصب می شوند، مجهز به سنسورهای تشخیص موانع هستند. در این مدل ها سرعت خودرو متناسب با فاصله از موانع جلویی تنظیم شده و در صورتی که سرعت خودرو با توجه به شرایط خطرآفرین باشد، به صورت اتوماتیک سیستم با کاهش سرعت مانع از برخورد با خودروی جلویی می شود. در صورت برطرف شدن امکان برخورد، سیستم هوشمند مجددا به حالت قبل باز می گردد.

کروز کنترل به صورت کلی برای مسیرهای کم ترافیک و مستقیم جاده ای طراحی شده و استفاده از آن در معابر شهری منطقی نیست.

در صورت بروز هرگونه خطا در سیستم کروز کنترل از فعال کردن آن خودداری کرده و جهت تشخیص و رفع عیب به تعمیرگاه­های مجاز مراجعه کنید.